الشيخ باقر شريف القرشي ( مترجم : سيد حسين محفوظى اهوازى )

229

حياة الإمام الحسين ( ع ) ( زندگانى حضرت امام حسين ع ) ( فارسي )

در مورد دخترش « سكينه » و مادر او « رباب » گفته است : لعمرك اننى لاحب دارا * تكون بها سكينة و الرباب احبهما و أبذل جل مالى * و ليس لعاتب عندي عتاب « 1 » « به جان تو سوگند كه من خانه‌اى را دوست دارم كه سكينه و رباب در آن باشد » . « آنها را دوست دارم و بيشتر ثروتم را مىبخشم و هيچ سرزنش كننده‌اى نزد من سرزنشى ندارد » . و غير از او [ يعنى ابو الفرج ] اين بيت را افزوده است : فلست لهم و ان غابوا مضيعا * حياتى او يغيبنى التراب « 2 » « پس من آنان را هر چند غايب شوند ، از بين نمىبرم چه زنده باشم و چه در زير خاك پنهان شوم » . ( 1 ) اين ابيات ، به نظر ما از جمله اشعار جعل شده مىباشند ؛ زيرا امام حسين عليه السّلام بزرگوارتر و والاتر از آن است كه دوستيش نسبت به همسر و دخترش را ميان مردم منتشر سازد كه اين از اخلاق او نيست و نه او را شايسته مىباشد . اين مطلب ، بدون شك ، از جمله افترائاتى است كه عمدا جعل شده است تا از ارزش اهل بيت عليهم السّلام بكاهد . ( 2 ) 8 - و از آنچه آن حضرت سروده است اين ابيات مىباشد : و اللّه يعلم ان ما * بيدى يزيد لغيره و بانه لم يكتسب * ه بخيره و بميره

--> ( 1 ) الاغانى 16 / 139 . ( 2 ) ذكرى الحسين عليه السّلام 1 / 139 . البداية و النهاية 8 / 209 .